كلية دار العلوم

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

رســــــــــالــــــــة حــــــيــــاة

المواضيع الأخيرة

» الكل لازم يدخل ويتكلم
يا اعضاء المنتدى ممكن تقيّموا اللي بعملوا ده Icon_minitime1الأحد أبريل 11, 2010 12:56 pm من طرف ابو عمر

» الاستاذ محمد الفاتح ممكن دقيقة من وقتك
يا اعضاء المنتدى ممكن تقيّموا اللي بعملوا ده Icon_minitime1الأحد أبريل 11, 2010 12:51 pm من طرف ابو عمر

» لازم كل الناس تدخل
يا اعضاء المنتدى ممكن تقيّموا اللي بعملوا ده Icon_minitime1الإثنين أبريل 05, 2010 3:52 am من طرف ثومه

» لتطوير المنتدى. .اقتراحات الأعضاء
يا اعضاء المنتدى ممكن تقيّموا اللي بعملوا ده Icon_minitime1الثلاثاء مارس 30, 2010 5:46 pm من طرف amatELRHMAN

» كلمة بتقولها كتير ياترى تعرف معناها؟؟؟؟؟؟؟؟
يا اعضاء المنتدى ممكن تقيّموا اللي بعملوا ده Icon_minitime1الأربعاء مارس 24, 2010 6:33 pm من طرف ابو عمر

» موقع يضم معلومات عجيبه عن العقل البشري و طرق الحفظ
يا اعضاء المنتدى ممكن تقيّموا اللي بعملوا ده Icon_minitime1الإثنين مارس 22, 2010 10:18 pm من طرف ابو عمر

» كيف أذاكر..السؤال الأول لدى الطلاب؟
يا اعضاء المنتدى ممكن تقيّموا اللي بعملوا ده Icon_minitime1الإثنين مارس 22, 2010 10:16 pm من طرف ابو عمر

» الكل يبارك لي
يا اعضاء المنتدى ممكن تقيّموا اللي بعملوا ده Icon_minitime1الإثنين مارس 22, 2010 10:14 pm من طرف ابو عمر

» اكتب بيت شعر
يا اعضاء المنتدى ممكن تقيّموا اللي بعملوا ده Icon_minitime1الأحد مارس 21, 2010 9:43 pm من طرف سندس

» إلى مَن قتلتهم ومَن قتلوني :`(
يا اعضاء المنتدى ممكن تقيّموا اللي بعملوا ده Icon_minitime1السبت مارس 20, 2010 10:24 pm من طرف جثة على قيد الحياة

رحمة العالمين
amatELRHMAN
6 مشترك

يا اعضاء المنتدى ممكن تقيّموا اللي بعملوا ده

amatELRHMAN
    amatELRHMAN

يا اعضاء المنتدى ممكن تقيّموا اللي بعملوا ده Empty يا اعضاء المنتدى ممكن تقيّموا اللي بعملوا ده

مُساهمة من طرف amatELRHMAN الأربعاء مايو 13, 2009 7:52 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخواني واخواتي في الله اليكم بعض النقاط من وجهة نظري المتواضعه اللي ممكن تجعلني ارتقي بنفسي وبالمنتدى منتظره رأي حضارتكم فيها .................................

1-عند فتحي للمنتدى:-
    سؤال لازم اسأله لنفسي انا بدخل المنتدى ليه ؟؟؟؟؟؟؟ لازم اعرف انا بدخل المنتدى ليه لازم يكون عندي هدف
    " ان لم يكن لديك هدف فستصبح جزءا من أهداف الآخرين " والله اعلم اهداف الاخرين ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

2- عند تسجيل دخولي :-ليه متكونش كلمة مروري الpass word تسبيحه او استغفار او دعاء أي ذكر اكسب بيه حسنات كتير ........

3-اسمي وتوقيعي وصورتي الرمزيه:-

هما انا هما اكتر تلات حاجات بيعبّروا عن شخصيتي في المنتدى يبقى لازم :
    أ- ميكونش فيهم أي ميوعه او دلع عشان محدش يطمع ونقفل الباب في وش الشيطان
    بسم الله الرحمن الرحيم
    "فلا تخضعن بالقول فيطمع الذي في قلبه مرض "
    صدق الله العظيم
    ب- صورتي الرمزيه "ان وجدت" تكون رساله بوجهها لكل اللي يشوفها
    يا ترى احب تكون رسالتي ايه ولمين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ج-التوقيع مش هيختلف كتير عن الصوره الرمزيه ممكن يكون رساله او أي كلام يكسبّني حسنات

وان شاء الله خدمة التوقيعات تشتغل قريب

4- موضوعاتي :-
    المنتدى ده نعيم ربنا سبحانه وتعالى انعم عليا بيه وجعله سبيل للدعوه اليه سبحانه وتعالى يبقى مينفعش ارفض النعيم او حتى مستغلهوش استغلال كويس ازاي بقى؟؟؟؟؟
    يعني مينفعش يعدي اكتر من اسبوع ومكونش نزلت موضوع هادف انفع بيه نفسي وغيري
    بسم الله الرحمن الرحيم :
    "ثم لتسئلن يومئذ عن النعيم "
    صدق الله العظيم

5-ردودي:-
    قبل ما اكتب أي رد لازم افتكر

بسم الله الرحمن الرحيم

" وما يلفظ من قول الا لديه رقيب عتيد"

صدق الله العظيم
    انا تخيلت ثواب الردود في النقط دي

أ- يمكن ردي يكون بالنقد البناء

ويمكن ردي يكون سبب في اطالة عمر الموضوع

ويمكن ردي يكون سبب في تحديث الموضوع فيقرأه غيرك

ويمكن ردي يكون سبب في ادخال السعاده على قلب مسلم وهو كاتب/ة الموضوع

ويمكن ردي يكون على عضو/ه جديد/ه منتظرين اى رد عشان يحسوا بوجودهم في المنتدى

ايه ده للدرجه دي رأيي مهم وبيه "آخذ ثواب كل اللى هيقرأوا الموضوع من بعدي ويكون في ميزان حسناتي ان شاء الله"
    وكمان مش هكون سلبيه " بقرأ وارحل"...................................

6- تسجيل خروجي :

مش هقول حاجه في النقطه دي غير ما قاله حبيبي وهو افضل الكلام بعد كلام الرحمن :
    عن جبير بن مطعم رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ( من قال :
    "سبحان الله وبحمده , سبحانك اللهم وبحمدك ,أشهد أن لا إله إلا أنت أستغفرك وأتوب إليك"

فقالها في مجلس ذِكر كان كالطابع يُطبع عليه ,ومن قالها في مجلس لغوٍ كان كفارةً له ) حديث صحيح ..

7-حجه ليا ام عليّا :

المنتدى زي أي نعمه ربنا سبحانه وتعالى انعم عليا بيها هتيجي يوم القيامه حجه ليا او عليا يارب اجعله حجه لينا جميعا يوم نلقاك اللهم امين يارب العالمين

اعتذر جدا جدا على الاطاله واشكركم لقراءة مقترحاتي اللي بذكّر بيها نفسي للارتقاء بها ومنتظره رأي حضارتكم فيها
    -----------------------------------------------------------------------------
    اختكم في الله :

amatELRHMAN
    رحمة العالمين

يا اعضاء المنتدى ممكن تقيّموا اللي بعملوا ده Empty رد: يا اعضاء المنتدى ممكن تقيّموا اللي بعملوا ده

مُساهمة من طرف رحمة العالمين الأربعاء مايو 13, 2009 9:26 pm

وعليكم السلام ورحمة الله جزاك الله خيرا حبيبتي ودايما كده تفكرينا وترشيدنا الي الطريق الصح دائما
    رجاء خاص لا تنسيني من دعائك عشان امتحاناتي عشان انا خلاااااااااااااااص تعبت ومش قادره وجزاك الله خيرا
    lifemission
    lifemission
    Admin

يا اعضاء المنتدى ممكن تقيّموا اللي بعملوا ده Empty رد: يا اعضاء المنتدى ممكن تقيّموا اللي بعملوا ده

مُساهمة من طرف lifemission الخميس مايو 14, 2009 3:38 pm

السلام عليكم

جزاكم الله خيراااااااااا

بجد مقتراحات حلوة

السلام عليكم
    Mizo
    Mizo

مُساهمة من طرف Mizo الخميس مايو 14, 2009 9:48 pm

و عليكم السلام ورحمة الله وبركاته

التقييم 90%

بس انا مش عارف ايه التوقيعات

ربنا يسهل لما تنزل هعرف ان شاء الله
    الشيماء خالد

مُساهمة من طرف الشيماء خالد الخميس مايو 14, 2009 10:12 pm

بسم الله ما شاء الله عليكى
    افكار متميزه واراء سديده ربنا يباركلك وتكونى قدوتنا الحسنه دائما فى كل تصرفاتنا وتكونى خير تفكير لنا يحركنا
    وجزاكى الله عنا الف خيييييييييير
    Moshakes
    Moshakes

مُساهمة من طرف Moshakes الجمعة مايو 15, 2009 12:24 am

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

موضوع جميل يا أمه الرحمن

انا متفق معاك تماما في الهدف من دخول المنتدى وأي منتدى
    والموضوعات والمشاركات
    وأن يكون ما أعمل لله ولافاده الاخوه الاعضاء

جزاك الله خيرا و جعله في ميزان حسناتك
    amatELRHMAN
    amatELRHMAN

مُساهمة من طرف amatELRHMAN الأربعاء مايو 20, 2009 11:38 am

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

شكرا لكم جميعا

رحمة العالمين والشيماء ربنال يكرمكم يا حبيباتي بس مين اللي قدوة مين ربنا يعزكم

استاذ ميزو طيب حضرتك مش عارف ايه التوقيع يبقى ازاي حضرتك قيمت انا مش معترضه على التقييم لكن المفروض في اي حاجه لما نيجي نقييم يبقى على اساس معرفتنا بكل ما فيها

وعموما التوقيع هو كلام حضرتك بتكتبه بيظهر مع كل مشاركه لحضرتك تحت اسمك وده بيكون اختيار في الملف الشخصي وان شاء الله استاذ محمد هيشغل الخدمه دي قريب جدا

جزاكم الله خيرا استاذ محمد واستاذ مشاكس

اللهم صلي على سيدنا محمد

الوقت/التاريخ الآن هو الأحد سبتمبر 29, 2024 4:16 am